۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۲۵۶۸۹

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۱ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۱ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 939 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 938 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 11 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۱۱

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 939 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 938 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 38 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 239 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 829 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 402 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1514.2 دلار معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ای ست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 250 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 101 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 671 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 250 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 150 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 550 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 450 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

ریزش 930 واحدی شاخص کل بورس تهران

بورس تهران که در هفته پیش در مدار رونق قرار گرفته بود، اولین روز هفته را با کاهش شاخص به میزان 930 واحد شروع کرد و شاخص کل بورس به رقم 308 هزار و 730 واحد رسید. 

شاخص کل با معیار هم‌وزن 534 واحد رشد کرده و به رقم 85 هزار و 96 واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از یک میلیون و 126 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران در بورس بیش از 3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 498 نوبت معامله و به ارزش 1442 میلیارد تومان دادوستد کردند. 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 249 واحد ریزش کرده و به رقم 82 هزار و 715 واحد رسید. 

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 357 واحد رشد کرده و به رقم 56 هزار و 903 واحد رسید. 

شاخص آزاد شناور با کاهش 1014 واحد به رقم 352 هزار و 748 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با کاهش 1115 واحد به رقم 224 هزار و 337 واحد رسید. 

شاخص بازار دوم با افزایش 268 واحد به رقم 628 هزار و 49 واحد رسید. امروز نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس در تقویت شاخص کل بیشترین اثر را داشته و نمادهای بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری امید، تاپیکو و پالایش نفت بندرعباس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند. 

نمادهای پربیننده در بورس مربوط به بانک تجارت به قیمت هر سهم 465 ریال، بانک ملت به قیمت 5696 ریال، بانک اقتصاد نوین 3077 ریال، بانک صادرات 542 ریال، سایپا به قیمت 1949 ریال، مس باهنر 17163 ریال بودند. 

امروز در پایان معاملات در فرابورس ایران شاخص کل 11 واحد کاهش یافته و به رقم 3916 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 224 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.1 میلیارد سهام حق تقدم و ا وراق مالی در قالب 292 هزار معامله و به ارزش 908 میلیارد تومان دادوستد کردند. 

امروز نمادهای دماوند و کرمان بیشتری اثر تقویتی در شاخص فرابورس ایران داشته و نمادهای مارون، میدکو، هرمز، نیروگاه جهرم و پتروشیمی زاگرس بیشتری  اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند. 

نمادهای پربیننده مربوط به ذوب آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، توسعه و عمران استان کرمان، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، تولید و صادرات ریشمک و پتروشیمی قائد بصیر بوده‌ا‌ند

امروز با پیام ناظر بازار برخی نمادهای بورسی متوقف شده، برخی بازگشایی شدند و برخی نیز مشمول حراج قرار گرفتند. از جمله می‌توان به توقف نماد معاملاتی حق تقدم شرکت صنایع خاک چینی ایران و بازگشایی حق تقدم شرکت فنرسازی زر اشاره کرد و اطلاعیه درمورد حق‌تقدم‌های استفاده نشده سیمان فارس نو ، سرمایه‌گذاری نیرو، سیمان صوفیان و پارس سوئیچ اشاره کرد. بازگشایی نماد معاملاتی شرکت کالسیمین و حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس با پیام ناظر روی داد.

بازگشایی نماد شرکت مس شهید باهنر،‌حراج مجدد نمادهای سیمان فارس نو و پارس سوئیچ ، توقف نماد سیمان شرق، توقف نماد شرکت آلومراد و توقف نماد شرکت مس شهید باهنر در ساعت 8 صبح روی داد. 

 

جزئیات فروش ۱۲ مدل از محصولات سایپا

شرکت سایپا با هدف تنظیم بازار، عرضه 12 مدل از محصولات خود را در چهار روش فروش از ساعت 10 صبح روز یکشنبه دوازدهم آبان‌ماه آغاز خواهد کرد که شامل "فروش فوری" و "پیش فروش" هر یک به دو صورت نقدی و اعتباری است.

نکات بخشنامه:

محدودیت کد ملی برای ثبت نام وجود دارد. به همین منظور متقاضیان خرید خودرو که در 18 ماه گذشته تاکنون نسبت به ثبت نام یک دستگاه خودرو از محصولات سایپا اقدام نموده اند امکان ثبت نام در این طرح را ندارند.

با توجه به اعلام محدودیت در ثبت اطلاعات مشتری دقت لازم صورت گیرد چرا که در صورت بروز هرگونه اشتباه در ثبت نام ضمن ابطال درخواست خرید مبلغ دریافتی عودت خواهد شد. علاوه براین امکان صلاح (خرید انصرافی) وجود ندارد.

در فروش فوری اعتباری پس از واریز وجه اولیه مشتری باید حداکثر طی مدت دو هفته کلیه مدارک مربوطه را به نمایندگی تحویل دهد و مراحل تکمیل پرونده را انجام دهد. لازم به ذکر است در صورت عدم مراجعه مشتریان به نمایندگی و عدم تکمیل مراحل ثبت نام امکان پذیرش نهایی پرونده میسر نیست و وجه واریز شده به حساب سایپا عودت داده می‌شود.

در روش فروش فوری اعتباری از محل لیزینگ رایان سایپا مبلغ مالیات بر ارزش افزوده (درصورت انتخاب بسته گارانتی بدنه پایه) در پرداخت نقدی مشتری محاسبه و اخذ می‌شود. در روش فروش فوری اعتباری از محل لیزینگ پارسیان مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در چک اول و در صورت انتخاب بسته گارانتی بدنه پایه مبلغ در پرداخت نقدی مشتری محاسبه می شود. در خصوص شرایطی که محل تأمین اعتبار آن لیزینگ رایان سایپا است، کلیه چکها در وجه لیزینگ رایان سایپا است.

 

وام جدید ۲۰ میلیون تومانی برای متقاضیان مسکن مهر

مهدی هدایت با اشاره به این‌که تاکنون عرصه (زمین) 10500 واحد مسکن مهر پردیس به ارزش حدود 350 میلیارد تومان واگذار شده است، اظهار کرد:‌ همه خریداران عرصه مسکن مهر پردیس که جزو مشتریان خوش حساب باشند، می‌توانند پس از خرید عرصه از تسهیلات 20 میلیون تومانی از محل اوراق حق تقدم استفاده کنند.

وی ادامه داد: این تسهیلات برای خرید عرصه مسکن مهر جعاله (تعمیر) بوده که سود آن 18 درصد است.

وی تاکید کرد: این وام فرصتی برای خریداران عرصه مسکن مهر خواهد بود.

 

بلاتکلیفی کالاهای مصرفی در بنادر

خردادماه سال 97 بود که همزمان با بحران ارزی وزارت صمت به اولویت بندی کالاهای وارداتی پرداخت و با تایید دولت ورود 1339 قلم کالا به کشور ممنوع شد.

این کالاها که به گروه کالایی 4 معروف شدند همان کالاهایی بود که تولید مشابه داخلی داشت و اساسا جنس آن مصرفی، تجملی و لوکس تلقی می‌شود. بود و نبود آنها در معیشت مردم و منافع آحاد جامعه اولویت نداشت.

شرایط واردات کالاهای مصرفی پیش از تلاطم ارزی به گونه‌‌ای بود که امکان ثبت سفارش کالا قبل و یا بعد از ورود به مبادی کشور وجود داشت. بعد از مصوبه دولت بسیاری از اقلام این گروه که با ثبت سفارش یا بدون آن پایشان به کشور باز شده بود امکان ترخیص پیدا نکردند و شرایط تاکنون بدین منوال گذاشته است.

در حال حاضر گمرک در اطلاعیه‌ای از صاحبان کالا خواسته است که جهت بررسی وضعیت کالای خود اسناد و مدارک ارائه کنند.

طبق این اطلاعیه صاحبان کالا تا تاریخ 12 ابان ماه 98 فرصت دارند نسبت به ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله تصویر مجوز ثبت سفارش و تصویر قبض انبار کالاى مربوطه به دفتر واردات گمرک ایران اقدام کنند.

دلیل این موضوع نیز ضرورت رسیدگى به مشکلات کالاهاى موجود در بنادر و گمرکات کشور (دارای ثبت سفارش) به دلیل مشکل عدم تأیید منشأ ارز، اتمام تاریخ مجوز ثبت سفارش مربوطه، اتمام تاریخ مصوبه مربوطه و... موفق به اظهار یا ترخیص کالا نشده‌اند، عنوان شده است.

به گزارش فارس چند نکته در این اطلاعیه وجود دارد که قابل بررسی است:

1- با وجود سامانه‌های متعدد از جمله سامانه جامع گمرک، پنجره واحد تجارت فرامرزی، سامانه جامع تجارت هنوز اطلاعات دقیقی از میزان ارزش و وزنی کالاهای گروه 4 در بنادر و گمرکات در دست نیست.

2- سازمان بنادر هنگام تخلیه کالا تمامی مشخصات و اجزای کالاها را ثبت می‌کند و سپس در انبارها قبض می‌شود بنابراین این اطلاعات در اختیار این نهاد بوده است چرا تاکنون به سامانه جامع گمرک و تجارت متصل نشده است. این مسئله برای تجارت بسیار مهم و جدی تلقی می‌شود. باید مشخص شود علی رغم تفاهم گمرک و بنادر چرا اتصال صورت نگرفته است؟

3- با روشن شدن وضعیت حجم و ارزش کالاها براساس اطلاعیه گمرک چه برنامه‌ و تصمیمی برای آنها گرفته خواهد شد. آیا این کالاهای ممنوعه از سوی مجموعه وزارت اقتصاد دستور ترخیص خواهند گرفت یا خیر؟

4- طبق قانون امور گمرکی حداکثر با یک دوره تمدید 5 تا 6 ماه امکان نگهداری کالا در بنادر و گمرکات وجود دارد و پس از آن باید به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی واگذار شود. با کدام مجوز و براساس کدام قانون، با این کالاها که بیش از یک سال است در بنادر خاک می‌خورد و اساسا مشابه داخلی دارند، برخورد نشده است؟

براساس مصوبه کارگروه تعیین سهمیه و فهرست اقلام در وزارت صمت اخیر برای مناطق 7 گانه ازاد تجاری سهمیه‌ای در نظر گرفته شد تا کالاهای گروه 4 وارد این مناطق شوند. به نظر می‌رسد قرار است کالاهای مصرفی به انحای مختلف و تحت عناوین مشابه که موجب رسوب در بنادر شده است، به تدریج وارد کشور شود.

 

تولید گوشت قرمز افزایش یافت

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با٤٣,٣ هزار تن، ٥٦.٢ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است.

گزیده نتایج فصل تابستان آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فصل تابستان ١٣٩٨ جمعاً ٧٧ هزار تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با٤٣,٣ هزار تن، ٥٦.٢ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ٢٥.٧ هزار تن، بز و بزغاله با ٦.١ هزار تن و سایر انواع دام‌ها با ١.٩ هزار تن، به‌ترتیب ٣٣.٣ درصد، ٧.٩ درصد و ٢.٦ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های کشور در تابستان سال ۱۳۹٨ با عملکرد فصل مشابه سال ۱۳۹٧ نشان‌دهنده کاهش ٢٢ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. کاهش مقدار تولید گوشت نسبت به فصل مشابه سال قبل برای گوسفند و بره ٢١ درصد، برای بز و بزغاله ٢٦ درصد و برای گاو و گوساله ٢٣ درصد بوده است.

نتایج حاصل از این طرح نشان می‌دهد که تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها در فصل تابستان نسبت به فصل بهار همین سال بیش از ١٣ درصد افزایش داشته است.

 

دولت پول بیمه قالیبافان را نپرداخت

عبدالله بهرامی‌ درباره تعداد قالیبافان بیمه شده کشور گفت: چند سالی است که بیمه شده جدید در قالب بیمه قالیبافان نبوده است.

وی با بیان اینکه در بودجه 98 حدود هزار و 920 میلیارد تومان برای بیمه قالیبافان مصوب شد، افزود: با این بودجه قرار است بیمه ی آن دسته از افرادی که بیمه بوده اند ادامه یابد و هم اینکه افراد جدید به بیمه شدگان اضافه شوند. 

 بهرامی گفت: در جلسه ای که اخیراً با معاونت تعاون وزارت کار و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی داشتیم، مدیرعامل تأمین اجتماعی اعلام کردند که این مبالغ از سوی دولت اختصاص نیافته است. به همین دلیل دولت از تعهد خود برای بیمه قالیبافان برنمی آید. اینکه سازمان افراد جدید را تحت پوشش بیاورد از توان سازمان تأمین اجتماعی خارج است.  دولت اگر تعهد خود را مطابق بودجه 98 پرداخت کند به سرعت برای بیمه قالیبافان اقدام خواهیم کرد. در حال حاضر حدود 1میلیون نفر پشت صف برای بیمه برای بیمه قالیبافان هستند.

*جزئیات دریافت حقوق بازنشستگی برای زنان قالیباف اعلام شد

ابراهیم شهابی رئیس گروه تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی ، درباره جزئیات بیمه قالیبافان اظهار کرد: از نظر شرایط سنی افراد بین 15 تا 50 سال می‌توانند خود را بیمه قالی بافی کنند.

وی افزود :در قانون تامین اجتماعی یک فرجه برای قالیبافان گذاشته شده است و آن این است که اگر فردی بین50 تا 55 سال سن دارند برای اینکه بیمه قالیبافی شود و یک بار کل حق بیمه را پرداخت کند و بعد از آن مجوز ورود به سیستم بیمه قالیبافی پیدا می‌کند.

رئیس گروه تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی افزود: در ابتدا معاینات پزشکی از فرد گرفته میشود و اگر مشکلی در بدو ورود به بیمه نداشت بیمه قالی بافی می‌شود.

شهابی اضافه کرد: بیمه قالیبافی مانند سایر بیمه‌ها اگر فرد10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می‌تواند با پرداخت کسری خود را با 10 سال سابقه و دریافت 10 روز حقوق بیمه کند.

وی بیان کرد: قالیبافان7 درصد حق بیمه حداقل دستمزد که حدود 106هزار تومان است را خودشان پرداخت می‌کند و 20درصد را دولت پرداخت می‌کند نوع بیمه آن‌ها غیر اجباری است و کارفرما ندارد.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
ترامپ قصد کلاه برداری جدید از تمام جهان دارد وی دستور داده ارزش دلار را نسبت ارزهای دیگر کاهش دهند و بدین وسیله بدهی کشورش به سایر کشور ها را بشدت کاهش می دهد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
من بیمه قالی بافی بودم یک قسط دیر واریز کزدم کلا از لیست بیمه حذفم کردند و گفتند با تمام مراحل را از نو طی کنم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
با توجه به متنی که در خصوص مسکن مهر منتشر کردید باید بگم هر کسی در دولت احمدی نژاد مسکن مهرش را تحویل گرفت که خوش به حال الباقی مردم با مدیریت دولت های بعدی به خاک سیاه نشستند هنوز برخی از افراد که در همان دولت احمدی نژاد مسکن مهر ثبت نام کرده و ساختمانشان شروع به ساخت شده بود مسکنشان را تحویل نگرفتند یه فاجعه تمام عیار برای دولت هست این موضوع
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
خیلی ممنون بابت انتشار این نوع اخبار / من هر روز این خبر رو سعی میکنم از سایت شما پیگیری کنم/ باتشکر
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
یکی از بهترین دستاوردهای دولت احمدنژاددر کنار مسکن مهر، بیمه کردن قالیبافان و زحمتکشان این مملکت بود/ حقیقتا این دولت برای قشر ضعیف جامعه در این 6سال دقیقا چکارکرده است؟؟؟!
0
0